Bäckby och Bäckbyskolan är värt att kämpa för!

Söndag 26 mars 2017

Liberalerna i Västerås är besviken på de styrande partierna (S, KD, C och Mp) som vill lägga ner skolan till hösten

För det första vill Liberalerna i Västerås ha en nystart med en ny skolledning. Det behövs en rektor som tror på skolan och kan utveckla den. Bäckbyskolan kan inte ha en rektor som tycker det bästa alternativet är en nedläggning. Sedan vill vi öppna för möjligheten att Bäckbyskolan blir en friskola, att se över om någon är villig att ta över driften.

Bäckby är ett så kallat tungt socioekonomiskt område med hög arbetslös och med många vuxna som har låg utbildning. Till detta kommer att på Bäckby bor många nyanlända. Där måste man göra extrasatsningar på det svenska språket i skolan. Därför förslår vi att det ska finnas två lärare i klasserna, ett så kallat tvålärarsystem. Och dessa lärare ska vara stans främsta pedagoger. Då kan en lönehöjning på 2 000-5 000 kronor mer i månaden vara motiverad. Högre löner och två lärare i varje klass. Det kan göra Bäckbyskolan till en attraktiv skola igen – både för personal och elever.

Det finns konkreta förslag på att bygga fler bostäder nära Bäckby centrum där skolan ligger. Torget ska byggas om och dessutom diskuteras det att flytta ut viss kommunal verksamhet till området. Därför tycker vi att det är märkligt att den politiska majoriteten pratar om att lägga ner skolan. Det finns skolor som har ännu sämre ekonomi än Bäckbyskolan, så just argumentet om dålig ekonomi kan inte vara avgörande.

I dag rymmer skolan både mellanstadium och högstadium. Det kan bli så att enbart högstadiet läggs ner men även det vore förödande för stadsdelen. Vad händer då med till exempel biblioteket? En stor del av besökarna där är ungdomar från skolan.

Vi kommer alltid att ha några områden i stan där det är lite tuffare än på andra håll. Men vi kan inte bara överge dem. Det är därför vi Liberalerna i Västerås, har kommit med förslag på hur man kan göra Bäckbyskolan attraktiv igen. Vi ska satsa på Bäckbyskolan istället för att lägga ner den.

Roger Haddad (L) ledamot i Västerås kommunfullmäktige i VLT den 7 mars 2017

Majoriteten i grundskolenämnden anklagar oss i Liberalerna för att ha svängt i frågan om Bäckbyskolan och att vi som Liberalernas representanter i grundskolenämnden skulle ha blivit överkörda av Roger Haddad.

Inget kan vara mer fel. Vi har varken svängt eller blivit överkörda.

I Grundskolenämnden har vi endast tagit ställning till en utredning av Bäckbyskolans framtid. Där gjorde vi även ett tilläggsyrkande om att utreda andra skolor, med likartade utmaningar, vilket dock röstades ner av majoriteten.

Vi har efter beslutet om utredning lyft frågan om Bäckbyskolans framtid till Liberalernas partigrupp som tog en tydlig och gemensam ställning i frågan: Vi måste kunna göra Bäckbyskolan attraktiv igen.

Roger Haddad har sedan, för partiets räkning fört fram denna åsikt som vi till fullo stödjer. Majoritetens försök att insinuera splittring i Liberalerna är alltså inget annat än ett ont förtal helt utan grund.

Liberalerna kräver en nystart för Bäckbyskolan. Vi vill att Bäckbyskolan ska leva kvar och har konstruktiva och realistiska svar på hur detta ska ske.

Vi vill se en satsning genom att införa tvålärarsystem och höja lärarlönerna för att locka fler behöriga lärare att vilja jobba på Bäckbyskolan.

Vi vill göra Bäckbyskolan attraktiv igen och är övertygade om att skolan spelar en central roll i arbetet med att skapa ett tryggt Bäckby. Vi tror helt enkelt att Bäckby och Bäckbyskolan är värt att kämpa för.

Jenny Boström (L) andre vice ordförande i grundskolenämnden

Anna Lundberg (L) ersättare i grundskolenämnden