Förskolesituationen i Västerås är (fortfarande) ohållbar

Tisdag 21 mars 2017

Idag har Västerås rekordlång kö till förskolan. De som sökt plats i förskolan får inte besked om placeringar, personalens sjukskrivningstal ökar, vikariesituationen är ansträngd och över 50 förskollärartjänster i Västerås har inte kunnat tillsättas med behörig personal.

Att vi redan i november har svårt att hitta platser i förskolan till alla barn som sökt plats och samtidigt har en ansträngd personalsituation med ökade sjukskrivningstal, är väldigt oroande. Våren har inte ens börjat och innan sommaren ska många barn placeras i förskolan. Hur ser det ut i mars om vi redan nu har överfulla barngrupper?

Västerås har bra förskolor men de grundläggande behoven med platser, lagom stora barngrupper och personal måste tillgodoses.

Lönerna för förskollärare i Västerås måste höjas för att kunna rekrytera personal med den kompetensen som behövs. Nu ligger Västerås ungefär 3 000 kronor under närliggande kommuner i ingångslön för förskollärare. Då är det inte konstigt att man har svårt att rekrytera.

Jag vet att personal och chefer sliter med att få ihop vardagen och det är vårt ansvar som politiker att ge dem förutsättningar för att lyckas.

Personalens utbildning och ledarskapet är viktiga faktorer för kvaliteten på våra förskolor. Men vi som politiker måste ta vårt ansvar som arbetsgivare och huvudman och verksamheten rimliga förutsättningar för att utföra sitt arbete.

Vi måste fatta beslut som löser den akuta bristen på förskoleplatser, arbeta för att höja lönenivån för förskollärare samt utveckla ett kompetensutvecklingsprogram för den personal som vill vidareutbilda sig till förskollärare och framför allt tillsätta mer resurser till förskolan. Det gör Liberalerna i sin budget med satsningar både på kompetensutveckling och på lönesatsningar, totalt 3,5 miljoner kronor mer än majoriteten.

Dessutom har vi sagt nej till en del andra satsningar i nämnden till förmån för verksamheten. Grunden måste få mer resurser innan vi lägger till det där lilla extra. Det är dags för majoriteten, att satsa på förskolan och ökade löner för förskollärare.

Läs också: Fel satsa pengar på politikerresa

Anna Lundberg (L) ledamot i förskolenämnden