Det behövs satsas på att höja lärarnas löner i Västerås

Höj lärarlönerna i Västerås

Tisdag 16 maj 2023

Att fastna vid vilken driftsform en skola har, liksom “Tar inte L del av statistiken” i VLT den 13 mars är inte det som för oss framåt eller ger Västerås elever de bästa förutsättningarna till lärande och utveckling. Vi ska ha bra skolor oavsett driftsform – så höjer vi kunskapsresultaten i Västerås.

Liberalerna vill ha höga kvalitetskrav i välfärden på både kommunala och enskilda utförare, och tillsynen ska vara skarp. De som gör ett dåligt jobb ska inte få vinstbegränsningar, de ska inte få finnas i välfärden alls. Idag finns många fristående och kommunala skolor som håller hög kvalitet och har en hög andel behöriga lärare och kunskapsresultat. Det är också tydligt att Västeråsarna vill ha valfrihet då andelen elever i fristående skolor är hög och många skolor är populära. Vi behöver fler skolor med hög kvalité och det får man inte genom att begränsa skolor enbart utifrån driftsform utan snarare genom att arbeta för att fler skolor ska bli bättre.

En fristående verksamhet som fått kraftig kritik från en tillsynsmyndighet ska kunna förbjudas att dela ut vinst. Tvångsförvaltning och nedläggning av förskolor eller skolor som inte klarar sitt uppdrag eller bryter mot lagen ska snabbt kunna genomföras, oavsett om det är en kommunalt driven eller fristående skola.

Vi tar del av statistiken. Västerås ligger efter både vad det gäller lärarlöner och andelen behöriga lärare. Det behöver förändras oavsett skolform. Högre lärarlöner är en fråga vi lyft i flera år. Tyvärr delas inte vår syn på den prioriteringen av andra partier vilket gör att vi inte fått det genomslag vi velat. Ibland har vi helt enkelt varit helt ensamma om att vilja höja lärarlönerna.

Som liberaler tycker att det fria skolvalet är här för att stanna men att den friskolereform som har närmare 30 år på nacken behöver moderniseras för att inte debatten ska fortsätta vara alldeles för grund och enahanda som företrädare för vänsterkanten uppenbarligen vill ha den och i debatt efter debatt fortsätter att försöka hålla den.

Liberalerna är, och har länge varit, det parti som sätter skolan först, det kommer vi fortsätta vara och det ska ingen tveka på.

/Anna Lundberg, skolpolitisk talesperson Liberalerna Västerås

Roger Haddad (L) Riksdagsledamot för Västmanland