Liberalerna fortsätter kämpa mot skolbesparingarna

Torsdag 7 mars 2024

Liberalerna fortsätter att kämpa för att stoppa skolbesparingarna i Västerås, trots Socialdemokraternas påståenden om att de fredar de pedagogiska nämnderna från nedskärningar. Besök på olika skolor avslöjar att rektorerna har kämpat med att dra ner på resurser under hela 2023, vilket har resulterat i tuffare förhållanden för både grund- och gymnasieskolor.

På dagens kommunfullmäktige kommer Liberalerna att fortsätta pressa Socialdemokraterna för att få klarhet i skolans förutsättningar och särskilt fokusera på att stoppa trenden med färre behöriga lärare. Vi betonar vikten av att alla elever, oavsett var de bor, har tillgång till högkvalificerade lärare för att förbättra kunskapsresultaten och minska klyftorna.

Den nuvarande besparingspolitiken har skadat Västerås rykte som en attraktiv arbetsgivare för lärare. Liberalerna insisterar på att återupprätta respekten för lärarna, skapa en lugn och trygg studiemiljö, samt erbjuda konkurrenskraftiga löner för att behålla och attrahera skickliga pedagoger till våra skolor.

Vi ser en oroande hög andel obehöriga elever till gymnasieskolan och brist på ämnesbehöriga lärare, särskilt inom ämnen som matematik. Dessa utmaningar påverkar direkt elevernas utbildningskvalitet och kräver åtgärder från stadens politiker.

Det är tydligt att det finns en klyfta mellan politiska påståenden och den verklighet som lärare och skolledare upplever i sina klassrum. Liberalerna är fast beslutna att stå upp för en bättre skola i Västerås och arbeta för förbättringar som gagnar både elever och lärare.

Läs artikeln på VLT.se