Liberalerna öppna för brett samarbete i Västerås: ”Vi har inte stängt några dörrar”

Torsdag 13 september 2018

Efter söndagens val är Liberalerna i Västerås redo att gå från opposition till att vara med och styra i kommunen. Både Moderaterna och Socialdemokraterna har hört av sig och Liberalerna kan tänka sig styra med båda – beroende på hur stort inflytande de får.

Jesper Brandberg, Liberalerna Västerås
Bild: Kenneth Hudd

I söndagens val ökade Liberalerna i Västerås rejält. Med nästan 11 000 lokala röster ökade de antalet röster med 35 procent mot förra valet, och oppositionsrådet Jesper Brandberg (L) är nöjd.

– Det känns jättebra, vi har fått nästan 3 000 nya röster. Många väljare tycker att vi har en bra kommunal politik som vi gått till val på och vi har fått ett bra gensvar. Vi har arbetat ganska brett och nått ut till väljarna på många olika sätt.

Jesper Brandberg, som vid valet 2014 låg femma på listan, var i årets val partiets förstanamn och kommer bli vald till partiets lokala gruppledare när kommunfullmäktige samlas.

Den kommande tiden spenderar Jesper Brandberg i diskussioner med övriga partier om hur kommunen ska styras. Under den här mandatperioden har Liberalerna suttit i opposition, men nu är siktet inställt på att vara med och styra.

– Vi har glädjande nog blivit kontaktade av flera partier som vill samarbeta med oss Liberaler. Jag har kontakt med både Elisabeth Unell (M) och Anders Teljebäck (S). De vill ha två olika upplägg, men jag är beredd att lyssna på båda. Men jag vill veta exakt hur mycket av vår politik vi skulle få gehör för vid ett eventuellt samarbete. Det ska vi diskutera de kommande dagarna och veckorna. De andra partierna måste se att väljarna gillar vår politik, säger han.

Men varken Vänsterpartiet eller Sverigedemokraterna är enligt Jesper Brandberg lämpliga samarbetspartier, och det vikigaste är att få igenom politiken.

– Vi kommer inte samarbeta med extrempartierna SD och V, övriga partier har vi inte stängt några dörrar till. Vi vill få ett stort genomslag för vår politik, säger han.

Artikel, VLT 11 september 2018