Regeringen svälter ut polisen

Det liberala förslaget för att öka tryggheten i landet

Måndag 10 april 2017

Det senaste året har debatten om svensk polis adresserat allt från omorganisationens konsekvenser till frågan om poliser i yttre tjänst. Förra året visade Polisens enkät bland lokala chefer att verksamheten kommit allt längre ifrån medborgarna och att antalet poliser i yttre tjänst minskat.

Dessutom hade flertalet polisregioner tolkat uppdraget olika när det gäller att få ut hälften av regionens resurser närmare medborgarna. Liberalerna krävde tidigt fler områdespoliser- en funktion som mest påminner om de gamla närpoliserna. De har en viktig brottsförebyggande roll, inte minst i samverkan med kommunen, socialtjänsten, näringslivet och andra organisationer i lokalsamhället.

Synlighet är också en funktion som medborgarna efterfrågar. Polisen måste prioritera detta, men jag har full förståelse och respekt för att städer som Malmö inte fullt ut kan avsätta resurser med tanke på den underbemanning de har.

Andra polisregioner prioriterar inte områdespoliser eftersom det skulle innebära att man får avstå viktiga prioriteringar som arbetet mot narkotika. Här måste rikspolischefen och inrikesministern säkerställa att riksdagens beställning levereras.

Vi har också krävt att varje kommun ska ha en kommunpolis på plats, verksam i just den kommunen. Vi vet att flera kommuner idag samordnas av en kommunpolis som sitter långt ifrån sitt område. Det är en olycklig situation, i vintras uppmärksammade jag exemplet Surahammar som saknade polis.

Liberalerna har i riksdagen krävt svar av inrikesminister Anders Ygeman (S) hur många kommuner som överhuvudtaget saknar poliser. Det vill säga att om det inträffar ett brott så ringer man till en annan kommun för att få hjälp.

Vi kommer fortsätta vårt arbete för att ta fram denna information. Poliser behövs i hela landet, inte enbart i de områden polisen pekat ut som utsatta eller särskilt utsatta.

Ekonomin är särskilt bekymmersam. Regeringen fortsätter svälta ut myndigheten och rikspolischefen menar att mellan 1000-1500 medarbetare kan tvingas sägas upp med start redan i år om inte budgeten ändras. Liberalerna har avsatt 3,6 miljarder kronor till Polisen 2017-2020. Tyvärr väljer Socialdemokraterna att strunta i behovet och aviserar resurser först 2019 och 2020.

Nu finns det också flera polisområden som skulle kunna anställa poliser för att sätta in i yttre tjänst, det är en positiv vändning från förra året. Tidigare har myndigheten haft svårt att locka poliser och hundratals lämnade yrket under 2016, men nu när poliser vill återvända måste regeringen agera omgående.

Istället möts de sökande av beskedet att det inte finns pengar. På flera håll i landet har det aviserats besparingar.

Detta går helt emot de utfästelser Socialdemokraterna gjort. Det innebär exempelvis att vakanser och förtidspensioneringar inte återbesätts då polischeferna lokalt inte medges ekonomi att anställa.

Svensk polis behöver fler poliser och utredare, vi behöver återanställa de som vill och kan komma tillbaka. Vi behöver fler poliser i yttre tjänst.

Deras lönevillkor behöver förbättras med tanke på den insats de gör. Polisutbildningen är en annan oroande punkt där söktrycket fortsätter sjunka. Det krävs åtgärder för att fylla platserna på lärosätena utan att sänka begåvnings- och antagningskraven, något en utredare nyligen föreslog.

Roger Haddad (L) Västeråspolitiker och riksdagsledamot för Västmanland

Debattartikel i VLT