Se alla

Skolresultaten i Västerås är inte positiva – vi kräver en ärlig debatt

Måndag 7 april 2025

När kommunfullmäktige nyligen debatterade årsredovisningen för 2024 valde Socialdemokraterna att lyfta det de menade var ”positiva skolresultat”. Men bakom rubrikerna döljer sig en annan verklighet. Sanningen är att kunskapsresultaten i Västerås skolor sjunker kraftigt – och det måste tas på allvar.

Fyra av tio elever i den kommunala grundskolan saknade våren 2024 godkänt i alla ämnen. Samtidigt visar nästan alla högstadieskolor negativ utveckling. Även i de lägre åldrarna, från förskoleklass till årskurs sex, ser vi samma oroande trend. Men det nämns inte i årsredovisningen – där lyfts istället vårdnadshavares åsikter och närvaro, som inte säger något om elevernas faktiska kunskaper.

”Vi kan inte förbättra skolan om vi inte vågar tala klarspråk om problemen.”
— Roger Haddad (L), oppositionsråd

Liberalerna har länge varnat för följderna av den brist på reformer och prioriteringar som präglar Socialdemokraternas skolpolitik. Besparingar har lett till färre stödresurser i klassrummen, samtidigt som kraven ökar på lärarna – som nu också förväntas hantera trygghetsfrågor och ungdomsbrottslighet.

Vi ser hur andelen behöriga lärare i Västerås minskar, särskilt inom matematik och naturvetenskap. Det är oacceptabelt. För att vända resultaten måste vi satsa på lärarna, förbättra arbetsvillkoren och öka resurserna till klassrummen.

Liberalerna har därför högre budgetramar än något annat parti för skolan i Västerås. Vi vill:

📚 Återgå till grunderna – mer fokus på kunskap, färre skärmar
👩‍🏫 Fler behöriga lärare och stärkt lärarfortbildning
🛡 Trygga klassrum med fler vuxna på plats
✅ En ärlig redovisning av skolresultaten

📌 Vi kommer fortsätta utkräva ansvar – och bidra med konkreta lösningar. Västerås elever förtjänar en skola som fungerar.

🔗 Läs artikeln i VLT här