Västerås faller i skolrankning

Torsdag 25 augusti 2016

När vi läste debattartikeln från den S-ledda majoriteten den 18 augusti reagerade vi i Liberalerna över ett antal påståenden.

Skolan är central i Liberalernas politik. Kunskap och bildning är medel för samhällets välstånd såväl som för individens.

Målet är fria individer med möjlighet att självständigt utforska sina livschanser. Skolan skall präglas av kunskapsfokus, öppenhet, tolerans och anpassning efter individens förutsättningar och utgångspunkter.

Vi är helt överens med majoriteten gällande att små barngrupper i förskolan är viktigt för att säkra kvaliteten, däremot tycker vi att 16 barn i genomsnitt per avdelning (som består av tre pedagoger) är alldeles för många.

När vi styrde i Alliansen 2006 till 2010 var det i genomsnitt 14 barn per avdelning. Detta har alltså ökat till 16 barn!

Detta är enligt majoriteten att ha kommit långt! Vi i Liberalerna är inte nöjda med detta, utan har i flera av våra skuggbudgetar lagt extra anslag för att just kunna minska barn-grupperna.

Majoriteten har även valt att tillskjuta medel till förbättrad elevhälsa. Detta är något vi i Liberalerna hade som en prioriterad fråga i budgeten för 2016 och vi är glad för att även majoriteten nu har valt att prioritera denna viktiga satsning.

En satsning på fritidshemmen är viktig. Det har länge varit en resursmässigt eftersatt verksamhet.

Med stor oro – närmast fasa – har vi sett hur Västerås stad fallit i den nationella skolrankningen år efter år sedan det röda styret tog över makten i staden 2010. Västerås närmar sig nu en position som en av landets absolut sämsta skolkommuner.

I strävan att vända denna utveckling vill vi i Liberalerna fokusera på kompetensen hos dem som leder undervisningen, nämligen lärare och rektorer.

Till syvende och sist är det vad som händer i klassrummet som är avgörande för hur det går för eleverna i framtiden. Varje elev måste få mer tid tillsammans med skickliga lärare och den absolut viktigaste faktorn för att barn och ungdomar skall klara sin skolgång är läraren.

I vårt budgetförslag hade vi avsatt 28,5 miljoner för att satsa på fortbildning och höja lönerna för att göra Västerås till en attraktiv arbetsgivare som lärare vill komma till, inte gå ifrån. Åt detta har inte majoriteten presenterat ett enda lösningsförslag.

Vi i Liberalerna vill kunna ge våra elever och våra föräldrar en högkvalitativ gymnasieskola med ökade resurser direkt ute i verksamheterna. Att då, som majoriteten, lägga stora resurser på att starta hotell och turismprogram i nuvarande Mälarhotellet samt restaurang och livsmedels- utbildningar i Ica Hakongården ser inte vi som rätt prioriteringar.

Majoriteten gör detta trots vikande elevunderlag och på bekostnad av andra elever på gymnasiet som får betala denna vågade och kostsamma ombyggnation.

”Alla barn skall nå kunskapsresultaten i skolan” börjar majoriteten i Västerås sin debattartikel och där är vi helt överens. Men då måste även majoriteten kunna prioritera och tillskjuta medel till skolan.

Det är inte godkänt att vara bland de kommunerna med sämst ersättning per elev i grundskolan.

ANNA LUNDBERG (L), LEDAMOT FÖRSKOLENÄMNDEN
JENNY BOSTRÖM (L), ANDRE VICE ORDFÖRANDE GRUNDSKOLENÄMNDEN