Se alla
Att bygga hus på landsbygden i Västerås ska vara möjligt även för den som inte bor vid en busshållplats

Ge västeråsarna frihet att forma sin stad

 Bygga hus på landsbygden i Västerås, ge människor frihet att välja

Att bygga hus på landsbygden i Västerås ska vara möjligt även för den som inte bor vid en busshållplats. Det menar Liberalerna, som i sitt yttrande om stadens nya översiktsplan tydligt tar ställning för människors rätt att själva välja var de vill bo.

Vi vill att Västerås ska vara en kommun som möjliggör landsbygdsboende, inte en som begränsar det.

Människor ska inte tvingas bo vid en hållplats

I översiktsplanen föreslås att nybyggnation på landsbygden ska koncentreras till hållplatslägen. Det tycker vi är fel väg att gå. Människor ska inte tvingas bo nära en hållplats för att få bygga sitt hem. Det är hållplatslägena som ska anpassas till var människor faktiskt vill bo inte tvärtom.

Frihet, inte detaljstyrning

Vi tror på valfrihet. Därför vill vi att dagens möjlighet att bygga upp till fem småhus på landsbygden utan detaljplan ska bevaras. Det ger både flexibilitet och handlingsutrymme något som gynnar både unga familjer, äldre som vill bo nära naturen och de som vill bygga på familjens mark.

En levande landsbygd stärker hela kommunen

Att bygga hus på landsbygden handlar inte bara om enskilda individer. Det är också en nyckel till att hålla landsbygden levande. När människor får möjlighet att bo kvar eller flytta ut från stadskärnan stärks orter som Dingtuna, Tillberga, Skultuna och Irsta både ekonomiskt och socialt.

Därför säger vi nej till byggtvång vid hållplatser:

  • Friheten att själv välja bostadsort är grundläggande
  • Alla vill inte bo i tätort men ändå bidra till samhället
  • Bygglov ska inte villkoras av kollektivtrafikens läge
  • En levande landsbygd kräver aktiv planering, inte begränsningar

Vanliga frågor om Liberalernas landsbygdspolitik

Vad vill Liberalerna i Västerås göra för landsbygden?
Vi vill att det ska vara lättare att bygga och bo på landsbygden. Det kräver planeringsregler som utgår från människors behov inte tekniska system.

Varför säger ni nej till krav på hållplatslägen?
För att det begränsar människors valfrihet. Alla har inte möjlighet eller vilja att bo nära kollektivtrafiken och det ska inte diskvalificera dem från att bygga.

Stöttar ni kollektivtrafik på landsbygden?
Ja. Men vi vill att kollektivtrafiken ska följa människors behov inte att människors livsval ska styras av var det råkar gå en buss.

Hur påverkar detta miljön?
Vi tror att en decentraliserad boendesituation kan förenas med smarta lösningar för transport och energi. Det handlar om att ge valmöjligheter, inte att detaljstyra vardagslivet.