Se alla
Gång- och cykelväg i Västerås med fri sikt och tillgänglighet

Mobilitet och trafik i Västerås, frihet att välja hur du reser

Liberalernas trafikpolitik bygger på frihet. I Västerås ska du själv kunna välja hur du vill resa med bil, buss, cykel eller till fots. Vi vill utveckla Västerås mobilitet utan att begränsa biltrafiken. Det ska vara lätt att ta sig fram, oavsett färdsätt.

Nej till trafiklösningar som stänger ute bilister

Liberalerna säger tydligt nej till omvandlingar av vägar som försämrar framkomligheten för bilister. Det gäller till exempel förslag om busskörfält på Vasagatan, Narvavägen och Köpingsvägen. Vägarna ska behålla sin kapacitet inte strypas.

Vi är positiva till bussprioritet i vissa fall, som på linje 4 mot Finnslätten, men det får inte ske på bekostnad av helheten.

Ja till mer gång, cykel och kollektivtrafik utan tvång

Vi vill förbättra Västerås som gång- och cykelstad. Samtidigt ska kollektivtrafiken fungera för både staden och landsbygden. Men vi säger nej till styrmedel som bygger på tvång till exempel avgifter, samnyttjande eller minskade ytor på cityringen.

Tvärlinjer, mobilitetsnav och nya förbindelser

Vi förespråkar:

  • En ny tvärlinje för buss som förenar stadsdelar effektivt
  • Fler mobilitetsnav i områden som Hälla, Finnslätten, Erikslund, Skultuna, Dingtuna och Gäddeholm
  • Förbindelsestråk mellan stad och Mälaren
  • Utveckling av kollektivtrafik i skärgården

Mobilitet handlar om att länka samman människors vardag inte att begränsa den.

En helhetslösning inte ideologisk styrning

Vi vill se en mobilitetspolitik där:

  • City kan utvecklas som gåvänligt område
  • Kollektivtrafiken blir mer tillgänglig
  • Biltrafikens framkomlighet och parkering värnas

Att ställa olika färdsätt mot varandra är en återvändsgränd. Västerås behöver lösningar som fungerar i verkligheten för alla.

Vanliga frågor om Liberalernas trafikpolitik

Varför säger ni nej till busskörfält i city?
För att det minskar framkomligheten för andra trafikanter. Vi vill ha smarta lösningar som fungerar för hela trafiksystemet.

Stöder ni kollektivtrafik?
Ja, men inte till priset av sämre bilvägar. Vi tror på att alla färdsätt behövs.

Hur vill ni förbättra cykel- och gångvägar?
Vi föreslår fler stråk och säkrare passager, särskilt mellan bostadsområden och skolor eller centrum.

Vad menar ni med mobilitetsnav?
Platser där olika färdsätt möts, exempelvis bil, buss, cykel och gång med god tillgång till service och parkering.