Se alla

Skolan i Västerås: Satsning på fler behöriga lärare för högre kunskapsresultat

Fler behöriga lärare – för högre kunskapsresultat!

I Västerås är det som sker i klassrummet avgörande för våra unga människors möjligheter att forma sina liv. Kärnan i detta är kvaliteten på undervisningen, vilket direkt påverkas av lärarnas kompetens och engagemang. Därför är det av yttersta vikt att vi i Västerås kan locka och behålla fler behöriga och skickliga lärare.

Tyvärr har vår stad länge legat långt efter jämfört med andra kommuner både när det gäller andelen behöriga lärare och deras lönenivåer. Vi ser ett brådskande behov av att höja lärarlönerna med minst 2 000 kr per månad jämfört med andra kommuner. Vår ambition är att säkerställa att Västerås har de bästa lärarna, vilket kräver att vi rekryterar ytterligare 72 behöriga lärare för att nå upp till rikssnittet.

Under vår styrning (2018-2022) har vi sett till att resurserna till grundskolan ökat markant, vilket resulterat i förbättrade kunskapsresultat. Men våra ambitioner stannar inte där. Vi strävar efter att alla elever i Västerås ska klara skolan med godkända betyg. Tyvärr har kunskapsresultaten nu vänt neråt och det är tydligt att om det ska satsas på skolan i Västerås behöver Liberalerna finnas med i ett styre.

En Chans för Alla Barn

Grundskolan ska vara en plats där varje barn, oberoende av bakgrund, får möjlighet att utvecklas och växa. För oss är det viktigt att prioritera grundläggande färdigheter som läsning, skrivning och räkning. Genom att sätta kunskapen i fokus vill vi bygga ett samhälle där alla barn får möjligheten att hitta sin väg och förverkliga sina drömmar.

Fokus på Lärarna

För att skapa en framgångsrik kunskapsskola är det avgörande att vi har behöriga och engagerade lärare. Vi måste höja andelen behöriga lärare från dagens 64,4% till minst det nationella genomsnittet på 71%, och vi ser det som nödvändigt att öka lärarlönerna för att uppnå detta.

Lugn och Ro i Klassrummet

Det är viktigt att skapa en miljö där alla elever kan fokusera och nå sina kunskapsmål. Vi vill se mindre undervisningsgrupper och särskilda sammanhang för elever med inlärningsproblem, där de får möta personal med rätt kompetens.

Prioriterade Skolfrågor för Liberalerna i Valet 2024

Vi sätter ambitiösa mål för skolan i Västerås. Vi strävar efter att öka andelen elever som går ut årskurs 9 med godkända betyg till minst 78%, och att höja andelen behöriga lärare till riksgenomsnittet. För att uppnå detta måste lärarlönerna öka med minst 2 000 kr per månad jämfört med andra kommuner under nästa mandatperiod. Dessutom vill vi fortsätta bygga nya skollokaler och skapa en inkluderande skolmiljö för alla elever.

För mer information om våra planer och åtaganden för skolan i Västerås, läs vår budget för 2024 och kommuala handlingsprogram. 

Tillsammans arbetar vi för en stark och inkluderande framtid för alla barn i Västerås.

Anna Lundberg, skolpolitisk talesperson, anna.lundberg@liberalerna.se, 070 – 768 29 79

 

 

Vi vill även:

● Införa ett gemensamt skolval där alla skolor ingår både – kommunala och fristående
grundskolor.

● Satsa på Västerås som utbildningsstad – med ökat samarbete med universitetet, höjd elevpeng och fokus på kunskap och bildning.

● Höja andelen som går ut åk 9 med godkänt i alla ämnen. Vi vill höja andelen godkända i åk 9 till minst 78% i ett första steg och kommer aldrig ge oss i arbetet med att alltid sträva mot 100 %. 78% är i nivå med de bästa jämförbara kommunerna (Västerås ligger på 72,1% idag
2021).

● Att skolpengen i Västerås ska öka ytterligare så att den under nästa mandatperiod når ungefär i nivå med snittet av jämförbara kommuner.

● Höja andelen behöriga lärare och höja lärarlönerna så de hamnar i nivå med jämförbara städer. Lärarlönehöjningen under nästa mandatperiod (åren 2022–2026) måste vara 2000 kr/mån mer än i jämförbara kommuner för att detta ska bli verklighet. När det gäller andelen behöriga lärare så måste Västerås öka nivån från 64,4% 2021 till minst 71%, som är rikssnittet (mätt som heltidstjänster, samtliga skolor, både privata och kommunala).

● Renodla läraruppdraget genom att komplettera med andra yrkeskategorier i skolan.

● Stärka särbegåvade elever samt ge dem möjlighet att studera i snabbare takt om de så önskar, samt premiera elever, klasser och skolor med goda studieresultat.

● Införa syskonförtur i lågstadiets förskoleklass till årskurs 3.

● Förstärka bildningsperspektivet. Stimulera läsning, användandet av skolbibliotek, kultur i skolan, moderna språk, att alla elever har tillgång till moderna läromedel.

● Utöka möjligheten till individanpassat stöd för elever med behov av särskilt stöd. Inkluderingen har gått för långt och mindre grupper på respektive skola behövs utöver i de särskilda undervisningsgrupperna.

● Fortsatt rikta särskilda resurser till skolor som har större utmaningar så att resultaten kan förbättras, samt utvärdera vilka åtgärder som ger bäst effekt på elevernas kunskapsresultat så att skolan gör rätt saker.

● Förbättra stödet till elever i behov av särskilt stöd, och säkerställa att alla elever i behov av
särskilt stöd får det.

● Genomföra en särskild satsning på lärare i socialt utsatta områden utöver den statliga satsningen med höjda löner och ökad kompetensutveckling.

● Hellre anställa speciallärare än elevassistenter. Utvärdera elevassistentens roll och uppgift i syfte att kunna anställa fler speciallärare/specialpedagoger som kan ge de elever med störst behov rätt stöd.

● Satsa på rektorer i syfte att stärka det pedagogiska ledarskapet och skapa förutsättningar för skolutveckling och ökade kunskapsresultat på skolorna.

● Att alla elever ska få det stöd de behöver för att kunna läsa i årskurs 1. Därför behöver vi lägga än mer fokus på läsinlärningen i förskoleklass och årskurs 1.

● Bygga ett centralt högstadium vid Bryggargården och ett högstadium i Barkarö.

● Bygg nya skollokaler vid Fridnäs, Tillberga och Persbo i Skultuna och bygg en ny F-9 skola i
Gäddeholm.

● Satsa på nya skollokaler för Sofiaskolan.

● Bygga skolgårdar som stimulerar rörelse och som blir en resurs för fritid och aktivitet i bostadsområdet.

● Samverka med idrottsrörelsen för mer fysisk aktivitet under skoltid.

● Att det ska vara nolltolerans mot våld och kränkningar i skolan. Skolorna ska vara tydliga med att det som benämns mobbning ofta handlar om brottsliga gärningar, och det ska inte accepteras. Hotfulla elever som utsätter andra för fara ska kunna stängas av snabbt och erbjudas annat stöd och undervisning. I dessa beslut behöver politiken ge rektorerna stöd till deras beslut.

● Att alla elever ska gå på en skola där trygghet och studiero råder. Detta ska följas upp varje år då det är grundförutsättningarna för elevernas kunskapsinhämtning.

● Alla elever ska ha möjligheten att träffa en utbildad SYV innan utgången av årskurs 9. Elever ska ges vägledning till genomtänkta och väl motiverade beslut till gymnasiet och vidareutbildning – yrkes- eller högskoleförberedande

● Lyfta, stötta och uppmuntra välfungerande skolor mer än idag.

● Minska förvaltningens centrala administration med 10 %. BUFs medel ska så långt det går gå
till förskola och skolor.