Förtätningen av Västerås har spårat ur

Måndag 29 maj 2017

Västerås växer och många nya bostäder behövs. Liberalerna har i många år varit drivande i att bostadsbyggandet måste öka.

Under det senaste decenniet har förtätning varit ledstjärnan för stadsutvecklingen. Men de senaste 1-2 åren kan vi se hur denna politik blivit alltmer problematisk. De stora ”död-ytorna” och ”skrotupplagen” är snart slut. Allt oftare tas istället grönområden och idrottsplatser i anspråk för förtätningen. Tennisplaner på Jakobsberg och på Stallhagen är två exempel. Grönytor längs Lisjögatan (Bäckby), Antons park (Skultuna) och Bjurhovdagatan (Bjurhovda) är andra.

Inom L har vi med större och större olust sett förtätningspolitiken äta upp grönska och rekreationsmöjligheter. Nu känner vi att vi nått vägs ände.

När majoriteten (S-MP-C-KD) föreslog att bebygga ett grönområde vid Skultunavägen, mitt emot Falkenbergska kvarnen, sade vi nej. Vi röstade emot förslaget i fastighetsnämnden, men blev tyvärr överkörda av förtätningsivrarna i S-styret. Vi gjorde även förnyat motstånd när förslaget – som krävde detaljplaneändring – nådde byggnadsnämnden.

Även i det omdiskuterade projektet på Jakobsbergsplatsen hade vi betänkligheter. Projektet initierades med en markanvisning för tre år sedan. Det var innan förtätningspolitiken börjat spåra ur på allvar.

Olyckligtvis genomfördes markanvisningen i detta fall innan detaljplanen var ändrad, vilket inte är bra för den demokratiska processen (något professor Garpelin helt riktigt påpekat i krönikor på VLT:s ledarsida). Att helt stoppa den sedan många år beslutade exploateringen på Jakobsbergsplatsen tyckte vi var fel. Däremot kom vi i byggnadsnämnden att avvisa förslaget och verkar nu för att omfattningen av exploateringen minskas, så att mer av grönytan sparas.

Att låta bebygga det sydöstra hörnet av Djäkneberget, som S-styret ivrat för, är vi helt emot. Likaså är vi motståndare till hård exploatering av grönytorna runt Fryx – en kamp där vi faktiskt åtminstone tillfälligt tycks ha stoppat förtätningsivrarna.

Att Kopparlunden, Ängsgärdet och Stationsområdet utvecklas och förtätas är bra. Där är det knappast grönytor som tas i anspråk. Likaså är vi positiva till exploatering av Bryggargårdens parkering, så länge dessa parkeringsplatser ersätts fullt ut.

I övrigt bör förtätningen nu drastiskt tonas ned. Istället för förtätning måste Västerås nu på allvar skapa nya stadsdelar och bostadsområden. Södra Källtorp är ett steg i rätt riktning. Att få igång bygget av den nya stadsdelen Sätra är ännu viktigare. Där kan tusentals bostäder skapas. Projektet borde prioriteras av stadsbyggnadskontoret. Även i Gäddeholm och Tillberga finns goda möjligheter till utbyggnad med nya områden. I Tillberga äger staden ett stort och fint stycke mark precis bredvid skolan och livsmedelsbutiken. Vältrafikerad busshållplats är redan på plats i direkt anslutning, och spårbunden kollektivtrafik finns dessutom inom räckhåll som en unik möjlighet på orten.

Under 2017 inleds arbetet med revidering av stadens viktiga översiktsplan. I detta arbete är det dags att släppa förtätningsfixeringen och se möjligheter på andra håll. I denna text har vi pekat på några av dem. Genom att ta vara på dessa möjligheter kan staden växa – samtidigt som grönytor och idrottsmöjligheter bibehålls. Så skapar vi en hållbar stadsmiljö och framtid.