Liberalerna vill bevara de äldre kvarteren

Onsdag 2 augusti 2017

S river de sista resterna av det gamla Västerås

Västerås är landets näst äldsta stad. Det kan man inte tro när man rör sig i dess centrum. ­Stora ­delar av det historiska Västerås revs under social­demokratiskt styre på 1960- och 1970-talen. Nu är det tydligen dags att även jämna delar av det som återstår med marken.

Det kommunala bostadsbolaget Mimer har köpt de fyra månghundraåriga fastigheterna på Kungsgatan mitt emot VLT-huset. Enligt Mimers politiska ledning, med ordförande Lars Korkman (S) i spetsen, ska ­enbart Klipper hotell bevaras.

De tre andra fastighete­rna – alla från 1700- och 1800-talen – ska jämnas med marken. Enbart fasaderna mot Kungsgatan ska få vara kvar som någon sorts Korkman-kuliss. Mimers vice ordförande Amanda Agestav och hennes KD tycks ­lojalt backa upp. Likaså C och MP. Många medborgare har dock protesterat. Ivrigast hittills den kände ­kulturarbetaren Georg Samourkas.

Vad ska då komma istället när dessa historiska hus jämnats med marken? Moderna höga bostadshus i glas och betong – om ­S-Korkman får välja. Att de nuvarande husen är skyddade enligt Västerås stads officiella bevarandeplan ­bryr sig Socialdemokraterna och Korkman inte om. Samma parti hade heller inga invändningar när ledande tjänstemän i staden härom månaden berättade att kullerstenarna på Bondtorget borde avlägsnas (även det ett idiotiskt förslag enligt oss i Liberalerna).

”Vad ska då komma istället när dessa historiska hus jämnats med marken? Moderna höga bostadshus i glas och betong – om ­S-Korkman får välja.”

Från majoritetens sida är man snabb att i dessa frågor ta till argument som man tror ska tilltala L. Rivningarna av historiska byggnader motiveras med behovet av bostäder, och det är ju förvisso riktigt att L länge velat se kraftigt ökat bostadsbyggande. Ett ökat bostadsbyggande kan dock åstadkommas på många andra – och långt mer effektiva – sätt än att skövla den historiska Kungsgatan.

Majoriteten talar till exempel mycket tyst om att S skapat bostadsbristen med sin vägran att överge hyresregleringen, och att MP blockerar bostadsbyggande utanför stadskärnan med sin överdrivna förtätningsfixering.

När det gäller kullerstenarna på Bondtorget motiverar majoriteten gärna sin politik med hänsyn till personer i rullstol, eftersom majoriteten vet att L alltid stått på de funktionsnedsattas sida. Från Liberalerna kan vi dock meddela att det går ­utmärkt att ordna god tillgänglighet för rullstolsburna utan att skövla uppskattade historiska miljöer.

Vi kan också meddela att vi avser att bjuda hårt motstånd i dessa rivnings- och skövlingsfrågor framöver. Kullerstenarna på Bondtorget och husen längs Kungsgatan ska bevaras. Området där Kungsgatan korsar Svartån utgör ett av få sammanhållna stråk i Västerås med historisk bebyggelse som visar karaktären av den medeltida staden. Det är också ett av de mest ­populära områdena för medborgarna att uppehålla sig i på kvällar och helger – ett område med mycket själ, charm och historia.

Vissa S-politiker må vilja skövla och ändra detta, men vi tror att det finns gott om västeråsare som vill annorlunda. Vi vädjar därför till dessa att nu träda fram och säga sin mening! Ett stort ansvar vilar givetvis på de ledande kommunala tjänstemän och politiker i andra partier som vi vet delar vår åsikt. Tiden för er att tala ur skägget är nu!

Debattartikel VLT 31 juli 2017