Roger Haddad har besökt samtliga funktionella servicehus i Västerås

Fredag 15 december 2023

Liberalernas Roger Haddad har besökt samtliga funktionella Servicehus i Västerås och skriver idag i en artikel om dem i VLT.

Artikeln är ett svar till Moderaternas förslag om servicehusen den 9 dec.

Moderaterna har trasslat in sig i frågan om servicehusen. Det är oklart vad de vill när de skriver om att utveckla eller omvandla verksamheter.Oavsett kvarstår fakta: Socialdemokraterna och Moderaterna har i oktober gemensamt beslutat avveckla alla servicehus genom införande av ett intagningsstopp. Detta är på intet sätt något nytt utan har varit innebörden av den moderata linjen under en längre tid.

Däremot förvånar Socialdemokraternas fullständiga omsvängning. Från att till för ett år sedan tillsammans med oss Liberaler arbetat för att fler skulle kunna få plats på servicehus till att ansluta till Moderaternas och Kristdemokraternas nedläggning av servicehusen.

Att som partiet nu agerat med att stoppa all inflyttning till servicehus, utan att ha något alternativ är minst sagt märkligt för att inte säga ansvarslöst. Jag har i skrivande stund besökt samtliga funktionella servicehus, vid varje besök ställs frågan: varför vill de lägga ner våra servicehus?

Liberalerna är det enda partiet som vill behålla funktionella servicehus enligt nuvarande koncept samt åter öppna för inflytt på servicehus.

Motivet för servicehus är att där kan trygghet ges genom att det finns omsorgspersonal dygnet runt, där kan den ofrivilliga och farliga ensamheten brytas och istället bli till gemenskap. Den som behöver hemtjänst eller hemsjukvård kan få detta genom den personal man är väl bekant med.

Vi kommer inte att ge oss. Liberalerna är enda garanten för att både värna valfriheten inom äldreomsorgen och för att servicehusen ska räddas kvar.

Roger Haddad (L) Oppositionsråd