Stoppa avvecklingen av servicehusen i Västerås

Fredag 6 oktober 2023

Svar på inlägget ”Det är Liberalerna som lagt ned flest servicehus”, VLT den 29 september.

Moderaterna i äldrenämnden gör ett desperat försök i VLT där de låtsats att de inte varit pådrivande när det gäller det socialdemokratiskt ledda styrets förslag att avveckla servicehus, även fullt funktionella boenden som många äldre uppskattar och trivs på.

Liberalernas Barbro Westerholm var en pionjär i att nationellt driva förslag om trygghetsboenden, den boendeformen är ett liberalt förslag. Med det sagt innebär det inte att vi tänker medverka till att lägga ner fungerande servicehus som Herrgärdet, Oxbacken eller Karlslund för att nämna några som nu är nedläggningshotade. Det är inget annat än ett vansinnigt förslag.

Det är vidare inte konstigt att servicehus med kvalitetsbrister lagts ned. Så även under perioden 2018–22 då äldrenämnden i full enighet, alltså även Anna Nordin, beslöt att avveckla tre mindre servicehus med brister vad gäller kvalitet, främst bristande brandsäkerhet. Det rör sig totalt om ungefär 100 platser. Självklart ska även i framtiden servicehus där kvaliteten brister läggas ner. Därför stödjer vi avvecklingen av Resmilan.

Det är korrekt att det finns ett stort antal lediga platser till servicehusen i Västerås, vilket har bidragit till stora kostnader i form av tomhyror. Under föregående mandatperiod gjorde Liberalerna stora insatser för att komma till bukt med dessa. Bland annat lättade vi på kraven för att få plats på servicehusen. Vi tillät alla över 90 år att flytta in utan krav på biståndsbeslut och vi avvecklade ett par servicehus med stora brister.

Däremot hittar Moderaterna på när de skriver att vi nu startat processen med att lägga ned servicehus. I februari i år gav äldrenämnden, signerat Amanda Grönlund (KD), förvaltningen i uppdrag att utreda, samt vid behov föreslå förändringar, däribland att bistånd ges i annan form än servicehus. Beslutet togs i enighet i äldrenämnden men till skillnad från Moderaternas felaktiga påstående klargjorde vi i ett yttrande och varnade för vilka risker som kan uppstå om styret väljer att helt avveckla beståndet av servicehus.

Att de som på grund av otrygghet och ensamhet har behov av att bo i en gemenskap men har för små omvårdnadsbehov för att flytta till ett äldreboende och har för små ekonomiska marginaler för att kunna efterfråga ett nybyggt trygghetsboende. Det är just dessa människor som nu kommer hamna i kläm på grund av er politik.

Roger Haddad (L)

Oppositionsråd